Reklama

Świat

Coraz mniej państw z chrześcijańską większością

Choć nadal w większości państw świata chrześcijanie stanowią co najmniej połowę mieszkańców, to w latach 2010-2020 w niektórych spośród nich wyznawcy Chrystusa przestali być większością. Głównym powodem jest odchodzenie od identyfikowania się z przynależnością religijną i wzrost liczby ludzi uznających się za agnostyków lub ateistów – wynika z badania przeprowadzonego przez renomowany waszyngtoński ośrodek Pew Research Center.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W 2020 roku w 120 państwach na 201 chrześcijanie wciąż byli większością. Dziesięć lat wcześniej były to 124 państwa. Jednocześnie 10 państw miało większość ludności bez określonej przynależności religijnej – trzy więcej niż w 2010 roku. Oznacza to, że chrześcijanie stanowią większość w 60 proc. państw – wobec 62 proc. dekadę wcześniej.

Pomiędzy 2010 a 2020 rokiem chrześcijanie nie byli już większością w Wielkiej Brytanii (gdzie stanowili 49 proc. populacji), Australii (47 proc.), Francji (46 proc.) i Urugwaju (44 proc.). W pierwszych trzech większość stanowią obecnie osoby niewierzące, natomiast w Urugwaju – osoby bez określonej przynależności religijnej. Pozostałe państwa i terytoria o większości bez określonej przynależności religijnej, to: Chiny, Korea Północna, Czechy, Hongkong, Wietnam, Makau, Japonia, Holandia i Nowa Zelandia.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W okresie 2010-2020 nie zmieniła się liczba państw, w których większością byli muzułmanie (53), buddyści (7), hinduiści (2), żydzi (1) i „wyznawcy innych religii” (1).

Reklama

Wzrosła natomiast liczba państw, w których nie było żadnej większości religijnej. Do Wybrzeża Kości Słoniowej (gdzie najwięcej jest muzułmanów, choć nie mają większości), Mauritiusa (najwięcej hinduistów), Singapuru (najwięcej buddystów) i Korei Południowej (najwięcej osób bez przynależności religijnej) doszły wspomniane wyżej: Wielka Brytania, Australia i Francja, które utraciły chrześcijańską większość.

Co ciekawe, udział krajów, w których pewna grupa religijna stanowi większość, niekoniecznie odpowiada udziałowi tej grupy religijnej w globalnej populacji. Na przykład zaledwie 1 procent państw ma hinduizm jako religię większości, podczas gdy hinduiści stanowią 15 proc. mieszkańców świata. Jednak aż 95 proc. spośród nich żyje w jednym państwie – Indiach (drugim państwem o hinduistycznej większości jest Nepal). Podobnie choć tylko 5 proc. ma większość mieszkańców bez określonej przynależności religijnej, to w skali świata takich osób jest 24 proc. Ma to związek z tym, że takie dwie trzecie takich osób żyje w Chinach, najludniejszym państwie świata, gdzie stanowią 90 proc. mieszkańców.

Dla kontrastu, chrześcijanie, którzy są większością w 60 proc. państwach i terytoriach świata, stanowią zaledwie 29 proc. światowej populacji. Są bowiem najbardziej rozproszeni geograficznie i tworzą większość zarówno w niewielkiej Mikronezji, jak i w USA, trzecim pod względem liczby ludności największym państwie świata.

Z kolei w przypadku muzułmanów i buddystów, procent krajów, w których stanowią oni większość w zasadzie odpowiada udziałowi wyznawców tych religii w ogólnej liczbie mieszkańców Ziemi.

2025-08-21 20:14

Oceń: +3 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

CBOS: mechanizmy spadku religijności związane z rodziną, szkołą i środowiskiem społecznym

[ TEMATY ]

rodzina

badania

religijność

Adobe.Stock.pl

Religijność matki wpływa na religijność dziecka, ale nie jest to prosta replika, zależy min. od otoczenia społecznego. Nie można liczyć na to, że lekcje religii w szkole będą szansą na ewangelizację dla tych, którzy nie wynoszą wiary z domu. Między ludźmi o różnych światopoglądach, wierzącymi i niewierzącymi, istnieje pewna - choć nie całkowita - środowiskowa izolacja – takie wnioski wypływają z opublikowanego dziś komunikatu z badań CBOS „Polski pejzaż religijny – z bliższego planu”. Badanie jest próbą analizy mechanizmów związanych z udokumentowanym już w badaniach spadkiem religijności w polskim społeczeństwie. Badanie podsumować można również wnioskiem, że środowiska wielkomiejskiej młodzieży to raczej środowiska niewiary i niełatwo do nich z przekazem wiary dotrzeć.

W kontekście przejmowania postaw religijnych w rodzinie zbadano związek między religijnością matki a religijnością dziecka, zakładając, że to matka z reguły odgrywa w życiu i wychowaniu najważniejszą rolę. Spytano o praktyki matki w czasie gdy dziecko miało 14 lat a następnie o wiarę i praktyki w życiu dorosłym.
CZYTAJ DALEJ

„Trzeba” to słowo drogie Jezusowi

2025-10-16 14:51

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Agata Kowalska

„Trzeba” (gr. deĩ) to słowo drogie Jezusowi. Posługiwał się nim często, mówiąc o swojej misji: Trzeba mi być w tym, co należy do mojego Ojca (Łk 2, 49); trzeba, abym ewangelizował [głosił Dobrą Nowinę], bo na to zostałem posłany (Łk 4, 43); Trzeba, aby Syn Człowieczy wiele cierpiał (Łk 9, 22).

Jezus opowiedział swoim uczniom przypowieść o tym, że zawsze powinni się modlić i nie ustawać: «W pewnym mieście żył sędzia, który Boga się nie bał i nie liczył się z ludźmi. W tym samym mieście żyła wdowa, która przychodziła do niego z prośbą: „Obroń mnie przed moim przeciwnikiem!” Przez pewien czas nie chciał; lecz potem rzekł do siebie: „Chociaż Boga się nie boję ani z ludźmi się nie liczę, to jednak, ponieważ naprzykrza mi się ta wdowa, wezmę ją w obronę, żeby nie nachodziła mnie bez końca i nie zadręczała mnie”». I Pan dodał: «Słuchajcie, co mówi ten niesprawiedliwy sędzia. A Bóg, czyż nie weźmie w obronę swoich wybranych, którzy dniem i nocą wołają do Niego, i czy będzie zwlekał w ich sprawie? Powiadam wam, że prędko weźmie ich w obronę. Czy jednak Syn Człowieczy znajdzie wiarę na ziemi, gdy przyjdzie?»
CZYTAJ DALEJ

Elbląg: ingres bp. Wojciecha Skibickiego do katedry św. Mikołaja

2025-10-18 17:11

[ TEMATY ]

ingres

Elbląg

KP BEP

- Tutaj, w tej katedrze, przyjąłem święcenia kapłańskie, a przed sześcioma laty sakrę biskupią. Czuję się więc tutaj jak u siebie - mówił bp Wojciech Skibicki podczas ingresu do katedry św. Mikołaja w Elblągu. Uroczystość odbyła się w sobotę, 18 października, we wspomnienie św. Łukasza Ewangelisty, patrona m.in. lekarzy i ewangelizatorów.

Na początku liturgii odczytano bullę papieża Leona XIV ustanawiającą nowego biskupa elbląskiego. Następnie bp Skibicki przyjął z rąk nuncjusza apostolskiego w Polsce, abp. Antonio Guido Filipazziego, oraz swego poprzednika, bp. Jacka Jezierskiego, pastorał - znak władzy pasterskiej - i zajął miejsce na katedrze biskupów elbląskich, skąd przewodniczył Eucharystii. W uroczystości uczestniczyli m.in. członkowie najbliższej rodziny, w tym mama biskupa, przedstawiciel prezydenta RP, reprezentanci władz państwowych i samorządowych, służb mundurowych, świata nauki, duchowieństwa, osób konsekrowanych, wspólnot oraz licznie zgromadzeni wierni.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję