Reklama

Nikt nie jest w stanie zniszczyć w nas Twojego oblicza, Maryjo!

Niedziela Ogólnopolska 15/2013, str. 11

Krzysztof Świertok

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W okresie duchowego przygotowania do Świąt Wielkanocnych pielgrzymi odwiedzający Jasną Górę byli zachęcani do podjęcia przed Najświętszym Sakramentem ekspiacji za znieważenie w dniu 9 grudnia 2012 r. Cudownego Obrazu Matki Bożej Jasnogórskiej. Kuria Generalna Zakonu Paulinów przygotowała specjalne kartki z tekstem modlitwy przebłagalnej.

Do aktu profanacji Wizerunku Matki Bożej bardzo wyraźnie nawiązywał wystrój Ciemnicy - Ołtarza Wystawienia, urządzonego w kaplicy św. Pawła Pierwszego Pustelnika (patrz foto. na s. 10). Symbolem znieważenia Cudownego Obrazu był czarny, żałobny kir, który przesłaniał Wizerunek Matki Bożej Jasnogórskiej, umieszczony nad tabernakulum z Najświętszym Sakramentem. Adorując Pana Jezusa w Ciemnicy, można było przeczytać napis wyjęty z Ewangelii wg św. Łukasza: „Nie będziesz wystawiał na próbę Pana Boga swego” (Łk 4,12). Umieszczono również myśl Jana Pawła II z encykliki „Redemptoris Mater”: „Wiara Maryi staje się poniekąd wiarą pielgrzymującego Kościoła” (por. 28). Przywołane zostały także słowa Papieża Polaka wypowiedziane w Lourdes w 1983 r.: „Nikt bardziej niż Ona nie może nam przybliżyć tajemnicy Odkupienia”. Podczas adoracji przepraszano również za znieważanie Krzyża w naszej Ojczyźnie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Wśród kwiatów, przypominających żałobne wieńce, i zapalonych lampek stało także naczynie z wodą, które mogło dawać wiele ewangelicznych skojarzeń, ale z pewnością symbolizowało oczyszczające umycie po dokonanej na Jasnej Górze profanacji.

Adoracja Najświętszego Sakramentu w Ciemnicy trwała do zakończenia Liturgii Męki Pańskiej w Wielki Piątek. Następnie Ciało Jezusa Chrystusa w monstrancji zostało przeniesione do Grobu Pańskiego w Kaplicy Cudownego Obrazu Matki Bożej.

Wiara i jej wyznawanie - to temat jasnogórskiego Grobu Pańskiego, nawiązującego swoim wystrojem do trwającego w Kościele Roku Wiary (patrz zdjęcie powyżej). Do wyznania wiary wzywały tablice z wypisanym „Credo”, w którym mieści się historia zbawienia każdego z nas. Tekst wyznania wiary rozłożony został na planszach. Poszczególne fragmenty „Credo” zobrazowano odpowiednimi graficznymi przedstawieniami, np. słowa: „wierzę w jeden, powszechny i apostolski Kościół” ilustrowało zdjęcie Watykanu; „wierzę w świętych obcowanie” - fotogram przedstawiający współczesnych świętych i błogosławionych, ze św. Faustyną i bł. Janem Pawłem II; przy słowach: „grzechów odpuszczenie” stał jasnogórski konfesjonał.

Monstrancja z Najświętszym Sakramentem została umieszczona w centrum Grobu Bożego, na tle logo Roku Wiary. Prowadziła do niej symboliczna droga z powtarzającym się słowem: „wierzę” i odciśniętymi na piasku bosymi stopami. - Wierząc, idziemy do Chrystusa - wyjaśniał o. Bronisław Kraszewski, paulin, jasnogórski dekorator. Wśród wiosennych kwiatów i zieleni kiełkującego owsa spoczywała figura Chrystusa. Wśród różnych kolorów kwiatów było dużo bieli, ale dominowała czerwień ułożonej w grobie tkaniny, która - jako symbol męczeństwa - spływała z ustawionego przed ołtarzem drewnianego krzyża i okrywała ciało Chrystusa. Cały Grób Pański ogarniała swym wzrokiem Maryja, obecna w Jasnogórskim Wizerunku i wskazująca na swojego Syna. W tej scenerii przed Najświętszym Sakramentem, w głębokiej ciszy, pielgrzymi nawiedzający jasnogórski Grób Pański wypowiadali modlitwy przebłagalne.

Budowniczy tegorocznego jasnogórskiego Grobu Bożego tak tłumaczy jego wymowę, nawiązując do słów Ojca Przeora z 9 grudnia 2012 r.: - Nikt nie jest w stanie zniszczyć w nas Twojego Oblicza, Maryjo! Ty, która pozwoliłaś się znieważyć i na krótko zasłonić kirem czarnej farby, „przybądź nam ku pomocy i wyrwij nas z potężnych nieprzyjaciół mocy”.

2013-04-08 13:42

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Boże Narodzenie w Chinach, chrześcijanie i logika małości

2025-12-19 19:13

[ TEMATY ]

Boże Narodzenie

Chiny

@Vatican Media

Matka Boża z Sheshan, Chiny

Matka Boża z Sheshan, Chiny

Święta Bożego Narodzenia w kraju Dalekiego Wschodu: intymna radość przeżywana w oczekiwaniu. Między fabryką świata a blaskiem wiernych. Tutaj Wigilia nazywana jest Píng’ān yè, czyli „nocą pokoju”.

W ciągu ostatnich dwudziestu lat Boże Narodzenie na stałe wpisało się w krajobraz miejski Chin. Interesujące jest to, jak wzrost popularności tego święta idzie w parze z rozwojem gospodarczym i społecznym kraju.
CZYTAJ DALEJ

O. Pasolini: trzeba wyruszyć w drogę, by spotkać Boga

2025-12-19 17:03

[ TEMATY ]

Watykan

adwent

cykl adwentowy

O. Pasolini

@VATICAN MEDIA

Była to trzecia, ostatnia, medytacja o. Pasoliniego w tym Adwencie

Była to trzecia, ostatnia, medytacja o. Pasoliniego w tym Adwencie

O potrzebie wyjścia z utartych schematów, gotowości na spotkanie i zmiany perspektywy w misji Kościoła mówił kaznodzieja Domu Papieskiego, o. Roberto Pasolini OFMCap. Trzeciej medytacji adwentowej w Auli Pawła VI wysłuchał także Papież Leon XIV.

Tematem rozważania była „powszechność zbawienia”, rozumiana jako zaproszenie do przyjęcia Chrystusa jako „światła, które należy przyjąć, poszerzyć i ofiarować światu”. Jak podkreślił kaznodzieja, Chrystus jest „światłem prawdziwym”, zdolnym „oświetlić, wyjaśnić i ukierunkować całą złożoność ludzkiego doświadczenia”.
CZYTAJ DALEJ

Teologowie z KUL reagują na zarzuty w sprawie Chanuki

2025-12-19 17:14

[ TEMATY ]

KUL

teolog

chanukowa świeca

pixabay.com/

świace chanukowe

świace chanukowe

Chrześcijaństwo bez judaizmu nie istnieje, a współczesny antysemityzm nosi znamiona dawno potępionej herezji - piszą członkowie Koła Naukowego Teologów KUL w nowym stanowisku dotyczącym dialogu chrześcijańsko-żydowskiego. Autorzy dokumentu, powołując się na nauczanie Soboru Watykańskiego II, podkreślają, że dialog z Żydami nie jest opcją fakultatywną, lecz koniecznością dla duchowego zdrowia Kościoła. Poruszono także kwestie stosunku katolików do święta Chanuki oraz literatury talmudycznej, przestrzegając jednocześnie przed postawą „ciasnego symetryzmu” w relacjach międzyreligijnych.

- W odpowiedzi na list otwarty przeciwko rokrocznemu obchodzeniu żydowskiego święta Chanuki na KUL, jako teolodzy postanowiliśmy dokonać przypomnienia katolickiego nauczania i optyki na temat dialogu z judaizmem. Nie robimy tego w duchu kontrreformacyjnym czy konfrontacyjnym, ale po to, by w osobach niemających jakiejś pogłębionej wiedzy w tym temacie rozwiać wątpliwości, jak na to zagadnienie patrzy cały Kościół, z Żyjącym Piotrem na czele. Tak, by nikt nie wziął za nauczanie Kościoła pewnych osobistych wątpliwości czy uprzedzeń takiej, czy innej grupy osób. Jest to wyraz naszej misji kroczenia, jako teolodzy, ramię w ramię z Kościołem, w charakterze uczniów, a nie recenzentów - mówi KAI ks. dr Karol Godlewski z KUL.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję