Reklama

Dlaczego żłóbek?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Podczas świąt Bożego Narodzenia w naszych domach wszystkiego powinno być więcej: więcej modlitwy, więcej czasu, więcej czułości, więcej prezentów, więcej świątecznych potraw, więcej światła. To „więcej” kojarzy się nam z obfitością, pokojem, poczuciem bezpieczeństwa. Nie zapewniają ich jednak takie rzeczy, jak choinka czy biały obrus. One tylko wkomponowują się w relacje pomiędzy osobami. Tajemnice, które rozważamy w czasie świąt Bożego Narodzenia skupiają się właśnie wokół świata osób. I to poczucie bezpieczeństwa, pokoju i radości emanuje z ikony Świętej Rodziny wbrew zewnętrznym warunkom. Pan Jezus rodzi się przecież w wielkim ubóstwie. Maryja położyła Jezusa w ubogim żłóbku, owinęła Go w pieluszki, co tak pięknie zostało ukazane w niektórych tekstach polskich kolęd, np.: „Opuściłeś śliczne niebo, obrałeś barłogi”. Kiedy rozważamy misterium Słowa, które stało się ciałem uderza nas niezwykły kontrast: ubóstwo Jezusa, Maryi i Józefa wobec obfitości związanej z Bożym Narodzeniem. To spostrzeżenie skłania nas ku refleksji: dlaczego Bóg wybrał ubóstwo i uniżenie, skoro jest Wszechmocny? Dlaczego Bóg objawił się światu jako bezbronne Dzieciątko?

Reklama

Pierwsza i najważniejsza odpowiedź, która wszystko wyjaśnia, to miłość. Bóg z miłości do grzesznego człowieka przyszedł na ziemię i właśnie dla niego tak bardzo się uniżył: „nie skorzystał ze sposobności, aby na równi być z Bogiem, lecz ogołocił samego siebie, przyjąwszy postać sługi” (Flp 2, 6). Narodzenie było czynem zbawczym, a jednocześnie niezwykłą odpowiedzią jakiej Stwórca udzielił stworzeniu. Ludzie, którzy doświadczyli tragedii, chorób, jakiejś niesprawiedliwości mają często nawet pretensje do Boga. W sercu ludzi pojawiają się pytania: dlaczego Bóg na to pozwala? Pan Bóg jednak nie wdaje się w uczone dysputy, jak filozofowie, którzy próbują zrozumieć kondycję świata. Pan odpowiada nam w najbardziej niesamowity sposób. To On staje się ubogim człowiekiem. Nie mówi: „Cierpicie, ponieważ zgrzeszyliście!” On konsekwencje grzechu ponosi wraz z nami. Żłóbek pomaga nam zrozumieć, że Bóg nie patrzy na nas z wyższością, ale to my z miłością pochylamy się nad Bogiem-Dzieciną. Ojciec Święty w Liście do Dzieci z 1994 roku przypomina, aby żłóbek ustawiać w wielu miejscach, aby się wpatrywać w żłóbek jako wyraz tajemnicy uniżenia Boga. Żłóbek jest symbolem solidarności Boga z człowiekiem. Podobnie jak symbolem zwycięstwa stał się krzyż.

Ze żłóbkiem i Narodzinami Pana Jezusa w stajence związane są także słowa z Księgi Proroka Izajasza: „Wół rozpoznaje swego pana i osioł żłób swego właściciela; Izrael na niczym się nie zna, lud mój niczego nie rozumie” (Iz 3, 1). Te słowa wyrażają prawdę mówiącą o tym, że Lud Wybrany nie rozpoznał przychodzącego Mesjasza. Narodziny w stajence stały się wypełnieniem proroctwa. Wielu ludzi wciąż nie godzi się z obrazem słabego Boga. Nie chcą przyjąć tego, że Wszechpotężny stał ludzkim Dzieckiem, że stał się Bogiem bliskim, Bogiem z nami.

Z drugiej strony właśnie tajemnica żłóbka i stajenki powinna oddziaływać na nasze życie. Bóg przekroczył granicę między niebem a ziemią, a więc i my powinniśmy przekraczać granice naszego egoizmu, oziębłości. Podczas świąt Bożego Narodzenia zróbmy więcej miejsca dla tajemnicy żłóbka, abyśmy mogli zdać sobie sprawę, że nasze bogactwo zawdzięczamy biedzie Chrystusa.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Homilie Benedykta XVI to szkoła życia i wiary

2025-12-23 12:19

[ TEMATY ]

Benedykt XVI

Vatican Media

Za pontyfikatu Benedykta XVI pielgrzymi przybywali do Rzymu, aby słuchać jego kazań. Ludzie osobiście przekonali się, że jest mistrzem słowa i że jego słowo ich porusza – mówi w rozmowie z Radiem Watykańskim - Vatican News abp Georg Gänswein z okazji ukazania się w Niemczech pierwszego tomu niepublikowanych dotąd homilii Benedykta XVI („Pan trzyma nas za rękę”). Podkreśla, że trzeba powracać do tych tekstów, aby zrozumieć życie i wiarę.

Abp Gänswein zaznacza, że ten, kto zajmuje się dziełem teologicznym Josepha Ratzingera/Benedykta XVI, bardzo szybko zauważa, że był on nie tylko wybitnym teologiem i nauczycielem akademickim, ale także człowiekiem, który chciał udostępnić Słowo zwykłym ludziom poza środowiskiem akademickim. Interpretacja Słowa Bożego, które Kościół przekazuje nam w liturgii, była dla niego bardzo ważna i leżała mu na sercu.
CZYTAJ DALEJ

Kalendarz Adwentowy: Dom Boga i Świt Boga

2025-12-23 21:00

[ TEMATY ]

Kalendarz Adwentowy 2025

Graziako

Betlejem, kościół Gloria in Excelsis przy Polu Pasterzy

Betlejem, kościół Gloria in Excelsis przy Polu Pasterzy
• 2 Sm 7, 1-5. 8b-12. 14a. 16 • Łk 1, 67-79
CZYTAJ DALEJ

Święta z biskupami

Boże Narodzenie oraz zakończenie Roku Jubileuszowego w Archidiecezji Warszawskiej i Diecezji Warszawsko-Praskiej.

W noc Bożego Narodzenia metropolita warszawski abp Adrian Galbas będzie przewodniczył Mszy Świętej w Sanktuarium Matki Bożej Różańcowej Pośredniczki Wszelkich Łask w Piasecznie. Natomiast ordynariusz diecezji warszawsko-praskiej bp Romuald Kamińskie odprawi Mszę św. pasterska w parafii św. Jana Chrzciciela w Cegłowie.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję