Reklama

Koniec portu w Świnoujściu?

Budowa głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu przeciągnie się w czasie, bo międzynarodowe umowy zostały zerwane. Wszystkie pozwolenia będą musiały być wznowione, a więc inwestycja stoi pod znakiem zapytania.

2025-11-10 13:58

Niedziela Ogólnopolska 46/2025, str. 34

pl.wikipedia.org

Port morski Świnoujście – falochrony portowe

Port morski
Świnoujście –
falochrony
portowe

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ministerstwo uspokaja, że port kontenerowy powstanie i będzie jeszcze większy, niż pierwotnie zakładano. Eksperci jednak są sceptyczni i wskazują, że zmiana koncepcji będzie wymagała setek zgód środowiskowych, konsultacji społecznych i innych pozwoleń. O ile port w ogóle będzie budowany, to termin zakończania prac może się przeciągnąć o wiele lat, a nawet ponad dekadę. – Wszyscy mieszkańcy Świnoujścia są zaskoczeni tym melodramatem, który dzieje się na naszych oczach. Ktoś kogoś rzucił i ktoś został porzucony. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście stracił bowiem partnera do realizacji tej inwestycji – stwierdziła Joanna Agatowska, prezydent Świnoujścia.

Mrzonka o inwestycji

Informacja o utracie belgijsko-katarskiego partnera wstrząsnęła branżą portową. Nie będzie bowiem umowy z konsorcjum DEME i QTerminals na budowę i eksploatację głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu. Kontrakt miał być podpisany do końca października, a teraz strony się rozchodzą. – Przecież ten projekt był przez prawie 2 lata kontynuowany przez ekipę Donalda Tuska, a teraz z dnia na dzień całość została wyrzucona do kosza. Nowa koncepcja budowy jeszcze większego portu to po prostu stary sposób na przeszacowanie inwestycji, tak by całkowicie jej zaniechać – wyjaśnił Marek Gróbarczyk, były minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Po 2 latach rządów wiceminister Arkadiusz Marchewka z Koalicji Obywatelskiej zorientował się, że poprzednia koncepcja była wadliwa, a jej realizacja – opóźniona. Dlatego też rząd wyszedł z nową i jeszcze bardziej kosztowną koncepcją budowy terminala. Krytycy twierdzą, że nowa koncepcja jest wielką mrzonką, która jest niewykonalna z kilku prostych powodów. – Nasz projekt przeszedł uzgodnienia transgraniczne, społeczne, ma pozwolenia środowiskowe i był partner, który miał budować portowe nabrzeże na własny koszt. Niemcy od początku chcieli zablokować tę inwestycję i teraz rękami ludzi Donalda Tuska skutecznie im się to udaje – podkreślił Gróbarczyk.

Jeszcze na początku roku wszystko szło zgodnie z planem. Przedłużono termin podpisania ostatecznej umowy do końca października 2025 r. W umowie przedwstępnej przewidziano „bezbolesne rozstanie” w razie niespełnienia warunków dotyczących daty granicznej i tak właśnie się stało. Teraz inwestycja ma być pokryta ze środków własnych, których coraz bardziej brakuje w polskim budżecie. – A przecież znów będzie trzeba zlecać kosztowne badania środowiskowe, uzyskiwać pozwolenia i prowadzić konsultacje. To będzie trwało kolejne lata i będzie kosztować kolejne miliony złotych – powiedziała w Radiu Szczecin prezydent Świnoujścia.

50 mld zł straty

Według zapowiedzi wiceministra Arkadiusza Marchewki, w 2029 r. terminal ma być gotowy. Nowe zasady budowy rodzą ogromne ryzyko, bo całość przygotowań i finansowania port bierze na siebie, zanim pojawi się partner operatorski gwarantujący przeładunki i opłaty.

Głębokowodny terminal w Świnoujściu pozwoliłby na przyjmowanie oceanicznych międzykontynentalnych kontenerowców bezpośrednio w polskim porcie. Miałby też znaczenie militarne, bo leży przy naszej zachodniej granicy, a Gdańsk i Gdynia znajdują się w strefie bezpośredniego rażenia z obwodu królewieckiego. Świnoujście dałoby więc Polsce niezależność strategiczną, a także stałoby się konkurencją dla niemieckich portów, bo opłaty, podatki i cła zasilałyby budżet naszego kraju. Port, według koncepcji przygotowanej przez rząd Prawa i Sprawiedliwości, miał przynosić dochody 10 mld zł do budżetu rocznie. Przesunięcie zakończenia inwestycji o 5 lat, bo tyle trwają prace nad nowymi pozwoleniami, daje więc stratę ok. 50 mld zł. Do tej sumy należy dodać wielomilionowe koszty nowych badań, projektów i pozwoleń.

Oceń: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kalendarz Adwentowy: Wiara, która otwiera oczy

2025-12-04 21:00

[ TEMATY ]

Kalendarz Adwentowy 2025

adobe Stock

• Iz 29, 17-24 • Ps 27 • Mt 9, 27-31
CZYTAJ DALEJ

MŚ 2026 - Znamy potencjalnych rywali polskich piłkarzy

2025-12-05 20:23

[ TEMATY ]

sport

PAP/EPA/SHAWN THEW

Holandia, Japonia i Tunezja to potencjalni rywale piłkarskiej reprezentacji Polski w grupie F przyszłorocznych mistrzostw świata. Losowanie odbyło się w Waszyngtonie. Biało-czerwoni, aby dostać się na mundial, muszą najpierw poradzić sobie w marcowych barażach.

W przyszłorocznym turnieju, który w dniach 11 czerwca - 19 lipca odbędzie się w USA, Kanadzie i Meksyku, po raz pierwszy w historii wystąpi 48 drużyn, podzielonych na 12 czterozespołowych grup.
CZYTAJ DALEJ

Radio Maryja świętuje rocznicę swojego powstania

2025-12-06 15:47

[ TEMATY ]

Radio Maryja

Red

W hali widowiskowo– sportowej w Toruniu trwają uroczystości z okazji 34. rocznicy powstania Radia Maryja. Głównym punktem tego modlitewnego spotkania będzie uroczysta Eucharystia, której przewodniczył będzie i homilię wygłosi ks. kard. Gerhard Mueller, były Prefekt Kongregacji Nauki Wiary. Wydarzenie transmituje TV Trwam i Radio Maryja.

Od 34 lat do domów Polaków dociera katolicki głos. Radio Maryja świętuje kolejną rocznicę powstania. Uroczystości z tej okazji odbędą się na hali widowiskowo – sportowej w Toruniu. Ci, którzy nie dotrą osobiście będą mogli je śledzić za pomocą radioodbiornika oraz poprzez Telewizję Trwam.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję