Reklama

Wiara

Elementarz biblijny

Zwycięstwo pochłonęło śmierć

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Rozważane słowa św. Pawła są fragmentem końcowego rozdziału z jego listu skierowanego do Koryntian. Apostoł podejmuje w nim kwestię zmartwychwstania. Prawda ta budziła poważne wątpliwości wśród chrześcijan tworzących wspólnotę korynckiego Kościoła. Niedawno nawróceni Koryntianie byli jeszcze bardzo mocno skoncentrowani na życiu doczesnym. Chcieli zatem przeżyć je w sposób jak najbardziej atrakcyjny i uważali, że chrześcijaństwo otwiera przed nimi taką możliwość. Śmierć natomiast uznawali za kres życia lub przynajmniej za unicestwienie ludzkiego ciała. By wyprowadzić ich z tego błędu, św. Paweł wpierw odniósł się do zmartwychwstania Chrystusa. Wskazał, że bez tego wydarzenia wiara chrześcijan byłaby pozbawiona sensu, gdyż Jezus nie mógłby zgładzić ludzkich grzechów.

Apostoł podkreślił, że zmartwychwstanie Chrystusa to pierwszy akt pokonania śmierci. Do tego czasu wszyscy ludzie byli wobec niej bezradni. Nikt nie był w stanie sam siebie wyzwolić od śmierci ani uwolnić od niej drugiego człowieka. To powszechne jarzmo śmierci Biblia wiązała z grzechem pierworodnym, wszczepionym w ludzkie serca przez szatana. Chrystus, Syn Boży, przyjmując ludzkie ciało i ofiarując swe życie Bogu w akcie posłuszeństwa dokonanym na krzyżu, zadośćuczynił za ludzkie winy i wykupił człowieka z niewoli, w którą popadł on przez grzech. Świadectwem tego jest zmartwychwstanie Jezusa. Jest to początek zwycięstwa nad śmiercią, grzechem i szatanem. Od tej chwili śmierć nie ma przystępu do Jezusa. Owo zwycięstwo nie dotyczy jednak tylko samego Jezusa – ma w nim udział każdy, kto przez wiarę, która stanowi pozytywną odpowiedź na głoszoną Ewangelię, powierza swe życie Chrystusowi. Dzięki temu człowiek dostępuje przebaczenia grzechów i zostaje wyrwany ze szponów szatana. Zostaje z niego zdjęte jarzmo śmierci. Wprawdzie jego ciało umiera – analogicznie jak Chrystus umarł na krzyżu – ale w dniu powrotu Chrystusa na ziemię zmartwychwstanie. Tym samym będzie on miał udział w zwycięstwie Chrystusa nad śmiercią.

Rozważane stwierdzenie wskazuje, że w chwili powtórnego przyjścia Chrystusa śmierć zostanie unicestwiona. Zmartwychwstałym nikt i nic nie będzie w stanie odebrać życia. Wynika to z określenia zmartwychwstania Chrystusa i wskrzeszenia przez Niego ludzi jako zwycięstwa, które pochłonie śmierć. To ukazuje definitywne i ostateczne unicestwienie śmierci. Użyty dla określenia dzieła Chrystusa termin „zwycięstwo” nawiązuje do zakończenia walki, a tym samym do uwolnienia jeńców pochwyconych przez pokonanego przeciwnika. Do tej chwili śmierć zdawała się triumfować, biorąc po grzechu pierworodnym w swą niewolę kolejne pokolenia ludzi. Zwycięski Chrystus w chwili swego powtórnego przyjścia wyzwoli pojmanych przez nią ludzi – wskrzesi umarłych. Zgodnie ze słowem proroka Ozeasza bramy Szeolu, czyli krainy zmarłych, będą musiały się otworzyć i wypuścić przetrzymywanych tam ludzi. Tym samym stwierdzenie św. Pawła, że „zwycięstwo pochłonęło śmierć”, wskazuje na przywrócenie przez Chrystusa do życia wszystkich ludzi zrodzonych od początku istnienia świata. Innymi słowy – zwycięstwo to oznacza powszechne i nieodwołalne zmartwychwstanie do życia wiecznego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2025-02-25 11:26

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Franciszek: modlitwa pozwala chrześcijanom, by byli światłem świata

[ TEMATY ]

homilia

Franciszek

Grzegorz Gałązka

Akumulatorem chrześcijanina, pozwalającym rzucać światło jest modlitwa – powiedział papież podczas porannej Eucharystii w Domu Świętej Marty. Ojciec Święty przestrzegł przed możliwością stania się solą bez smaku i wskazał na konieczność przezwyciężenia pokusy „duchowości zwierciadła”, sprawiającej, że człowiek angażuje się bardziej w rzucanie światła na samego siebie, niż niesienie innym światła wiary. Swoją homilię Franciszek skoncentrował na dzisiejszej Ewangelii (Mt 5,13-16), w której Pan Jezus mówi uczniom, że są solą ziemi i światłem świata.

Papież zaznaczył, że Jezus zawsze posługiwał się prostymi słowami, prostymi porównaniami, aby każdy mógł zrozumieć przesłanie. Stąd określenie chrześcijanina, który powinien być światłem i solą. Ojciec Święty zauważył, że zarówno światło jak i sól nie są dla samych siebie: światło służy oświeceniu czegoś innego, zaś sól nadaniu smaku i zakonserwowaniu także czegoś innego. Podkreślił, że warunkiem, by nie zabrakło soli oraz oliwy niezbędnej w lampie jest modlitwa.
CZYTAJ DALEJ

Abp Galbas o komisji ds. nadużyć: jeśli nie będzie niezależna, to lepiej, żeby jej nie było

Gdyby komisja ds. zbadania zjawiska nadużyć seksualnych miała nie być niezależna, to lepiej, żeby jej nie było – powiedział PAP metropolita warszawski abp Adrian Galbas. Dodał, że „atrapa uczciwej komisji” jedynie skompromitowałaby Episkopat i jeszcze bardziej osłabiła zaufanie wiernych.

PAP: Jakie wydarzenia w mijającym roku były najważniejsze dla Kościoła?
CZYTAJ DALEJ

Nie bójcie się! Oto zwiastuję wam radość wielką, która będzie udziałem całego narodu

2025-12-23 19:15

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Monika Książek

Jezus uczy nas, że Jego przyjście to początek wielkiej przygody, gdzie możemy realizować nasze najskrytsze marzenia.

W owym czasie wyszło rozporządzenie Cezara Augusta, żeby przeprowadzić spis ludności w całym świecie. Pierwszy ten spis odbył się wówczas, gdy wielkorządcą Syrii był Kwiryniusz. Podążali więc wszyscy, aby się dać zapisać, każdy do swego miasta. Udał się także Józef z Galilei, z miasta Nazaret, do Judei, do miasta Dawidowego zwanego Betlejem, ponieważ pochodził z domu i rodu Dawida, żeby się dać zapisać z poślubioną sobie Maryją, która była brzemienna. Kiedy tam przebywali, nadszedł dla Maryi czas rozwiązania. Powiła swego pierworodnego Syna, owinęła Go w pieluszki i położyła w żłobie, gdyż nie było dla nich miejsca w gospodzie. W tej samej okolicy przebywali w polu pasterze i trzymali straż nocną nad swoją trzodą. Wtem stanął przy nich anioł Pański i chwała Pańska zewsząd ich oświeciła, tak że bardzo się przestraszyli. i rzekł do nich anioł: «Nie bójcie się! Oto zwiastuję wam radość wielką, która będzie udziałem całego narodu: dziś bowiem w mieście Dawida narodził się wam Zbawiciel, którym jest Mesjasz, Pan. A to będzie znakiem dla was: znajdziecie Niemowlę owinięte w pieluszki i leżące w żłobie». I nagle przyłączyło się do anioła mnóstwo zastępów niebieskich, które wielbiły Boga słowami: «Chwała Bogu na wysokościach, a na ziemi pokój ludziom, w których sobie upodobał».
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję