W drogę wyruszyli młodzi, księża, emerytowani górnicy, dwie Ukrainki oraz arcybiskup koadiutor archidiecezji katowickiej Adrian Galbas – w sumie 130 osób. Była to pierwsza piesza pielgrzymka, która w tym roku dotarła na Jasną Górę.
Pielgrzymka odbyła się w nocy z 22 na 23 kwietnia po raz 17. i jest nazywana „Na przekór”. Arcybiskup Galbas zauważył, że właśnie ten tytuł bardzo go zachęcił, by iść – „na przekór wszelkiej bezradności, z którą się spotykamy, braku nadziei, świateł, i zaofiarować swój trud, swoją modlitwę w ważnych intencjach”.
Pielgrzymiemu trudowi towarzyszyła w tym roku szczególna modlitwa o pokój w ludzkich sercach, na świecie, dla narodu ukraińskiego i za śląskich górników.
– Większość z nas to ludzie Śląska. Pielgrzymka wyruszyła z sanktuarium Matki Sprawiedliwości i Miłości Społecznej w Piekarach Śląskich. Ważną intencją dla nas była sytuacja w kopalniach. Modliliśmy się o nadzieję dla poszkodowanych, o zdrowie, o siłę i wytrwanie dla ich rodzin, a dla zmarłych – o radość nieba – powiedział abp Galbas.
Pielgrzymkę „Na przekór” organizują świeccy, do których dołączają zaprzyjaźnieni pallotyni (jednym z nich jest abp Galbas) i księża diecezjalni.
Tysiące mężczyzn pielgrzymowały w niedzielę 29 maja do Matki Sprawiedliwości i Miłości Społecznej w Piekarach Śląskich. Tego dnia – po dwóch latach pandemii – już bez obostrzeń odbyła się doroczna pielgrzymka mężczyzn i młodzieńców. Słowo społeczne do pątników wygłosił abp Wiktor Skworc. Gościem specjalnym był abp Jan Romeo Pawłowski z Watykanu, który wygłosił homilię.
Niezwykły był ten poranek na Górnym Śląsku. Ze wszystkich stron do sanktuarium w Piekarach Śląskich zbliżały się 29 maja strumienie mężczyzn i chłopców – piechotą, zmotoryzowanych i bardzo często na rowerach. To Pielgrzymka Mężczyzn i Młodzieńców do Matki Bożej Piekarskiej – wydarzenie niezwykłe, bo na świecie rzadko widuje się żarliwie modlących się mężczyzn – i to w ogromnej liczbie kilkudziesięciu tysięcy.
Nie zawsze zdenerwowanie, złość czy furia są moralnie karygodne. Raczej nie lubimy być pod wpływem nieprzyjemnych emocji. Delektowanie się spokojem jest dalece bardziej miłe. Tęsknimy za błogostanem, który młodzi określają słowem: chillout.
Nie zawsze zdenerwowanie, złość czy furia są moralnie karygodne. Raczej nie lubimy być pod wpływem nieprzyjemnych emocji. Delektowanie się spokojem jest dalece bardziej miłe. Tęsknimy za błogostanem, który młodzi określają słowem: chillout. W czasach napiętych terminarzy czy nadużywania social mediów, które trzymają nas w napięciu, a potem pozostawiają w stanie zbliżonym do stuporu lub depresji, to normalne. Bardzo potrzebujemy „świętego spokoju”. Nie zawsze jednak jest on ideałem ewangelicznym. Jeśli chcę zachować dobrostan, nie mogę odwracać głowy od ludzkiej krzywdy, która dzieje się na moich oczach. Nie wolno mi nie reagować, nawet wzburzeniem, gdy trzeba kogoś ostrzec przed niebezpieczeństwem, obronić przed agresorem czy zaangażować się w schwytanie złoczyńcy. Nie mogę wtedy powiedzieć: „to nie moja sprawa”, „od tego są inni”albo „co mnie to obchodzi”. To tchórzostwo. Tak rozumiany „święty spokój” jest nieprawością albo tolerancją zła. Jak mógłbym przymykać oko, gdyby ktoś popychał bliźniego na drogę upadku. Czy jest godziwe nieodezwanie się przy stole – dla zachowania pozytywnych wibracji – kiedy trzeba bronić ludzkiej i Bożej prawdy? Czy milczenie w sytuacji kpiny z dobra, altruizmu czy świętości jest godne chrześcijanina? Czy kumplowskie poklepywanie po ramieniu w imię „przyjaźni”, kiedy trzeba koledze zwrócić uwagę, upomnieć go lub nawet nim wstrząsnąć, uznamy za cnotę? Nawet kłótnia może być święta! Wszak istnieje święte wzburzenie. Jan Paweł II krzyczał do nas wniebogłosy, upominając się o świętość małżeństwa i rodziny oraz o ewangeliczne wychowanie potomstwa. Współczesna tresura, nakazująca tolerancję wszystkiego, wymaga sprzeciwu, czasem nawet konieczności narażenia się grupom uważającym się za wyrocznię. Jezus powiedział: „Przyszedłem ogień rzucić na ziemię (Łk 12, 49). To też Ewangelia. Myślę, że zdrowej niezgody na niecne postępki, zwłaszcza te wykonywane pod płaszczykiem „zbożnych” czynności czy „szczytnych celów”, uczy nas dzisiaj Mistrz z Nazaretu. Primum: zauważyć ten proces czający się we mnie. Secundum: być krytycznym wobec świata. W dzisiejszej Ewangelii Zbawiciel jest naprawdę zdenerwowany, widząc, co zrobiono z domem Jego Ojca. Nie używa gładkich słów i dyplomatycznych gestów. Zagrożona jest bowiem wielka wartość. Najważniejsza świątynia świata miała za cel ukazanie Oblicza Boga prawdziwego i przygotowanie do objawiania jeszcze wspanialszej świątyni, dosłownej obecności Boga wśród ludzi – Syna Bożego. Na skutek ludzkich kalkulacji stała się ona niemal jaskinią zbójców, po łacinie: spelunca latronum. Dlatego reakcja Syna Bożego musiała być aż tak radykalna. Jezusowy gest mówi: w tym miejscu absolutnie nie o to chodzi! „Świątynia to miejsce składania ofiar miłych Bogu. Pan Jezus złożył swojemu Przedwiecznemu Ojcu ofiarę miłości z samego siebie. Ta Jego miłość, w której wytrwał nawet w godzinie największej udręki, ogarnia nas wszystkich, poprzez kolejne pokolenia i każdego poszczególnie, kto się do Niego przybliża” (o. Jacek Salij). O to chodzi w autentycznym kulcie świątynnym.
Papież: błędy chrześcijan uniemożliwiają dostrzeżenie bogactwa tajemnicy Kościoła
2025-11-09 12:30
Vatican News PL /KAI
Vatican media
Kruchość i błędy chrześcijan uniemożliwiają dostrzeżenie bogactwa tajemnicy Kościoła - przyznał papież Leon XIV w rozważaniu poprzedzającym modlitwę „Anioł Pański”. Ojciec Święty odmówił ją z wiernymi zgromadzonymi na Placu św. Piotra w Watykanie.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.