Reklama

Historia

Ponad miliard!

„Opowiadamy Polskę światu” to cykl publikowany w największych dziennikach i tygodnikach świata. Tematy projektu podjęły najważniejsze media w 38 krajach na 4 kontynentach m.in.: włoska La Repubblica, hiszpańskie ABC, austriackie Der Standard i Die Presse, francuski L’Opinion, czeski Lidové Noviny, wenezuelskie El Universal, indonezyjskie Jakarta Globe, Pretoria News z RPA, tajwański Liberty Times, Bas Media z Iraku, a nawet Suara Timor Lorosae z Timora Wschodniego. Od początku w projekcie uczestniczyła Niedziela.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Prasa z całego świata opublikowała wysłane z warszawskiej siedziby Instytutu Nowych Mediów teksty o polskiej rewolucji Solidarności, w 40. rocznicę wydarzeń. Autorami artykułów byli m.in.: Timothy Snyder, Mateusz Morawiecki, Jan Rokita, prof. Wojciech Roszkowski, Ryszard Bugaj, Michael Dobbs, Jacques Rupnik, Vytautas Landsbergis. Publikacje niosły mocne przesłanie o Polakach, którzy po przejściach ostatnich wieków w wyniku położenia między Rosją a Niemcami, bardzo wysoko cenią sobie wolność, demokrację i solidarność.

– Przedstawiliśmy Polskę jako ciekawy, intrygujący kraj godnych i honorowych ludzi. Podobnie jak w naszych wcześniejszych projektach zależało nam na tym, aby przekazać, dlaczego tak wysoko stawiamy w Polsce wartości podstawowe: prawa człowieka, wolność i solidarność. Niezależnie od tego, czy opowiadaliśmy o wydarzeniach w latach 1939-45, mówiliśmy o Bitwie Warszawskiej z 1920 r. czy o 40. rocznicy powstania Solidarności, ukazaliśmy, że my – Polacy – zachowywaliśmy się godnie, występowaliśmy w obronie słabszych, wspieraliśmy innych – powiedział Eryk Mistewicz, prezes Instytutu Nowych Mediów, inicjator tego projektu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Każde kolejne dzieło z cyklu „Opowiadamy Polskę światu” miało coraz większy zasięg. Do tego wspólnego dzieła i doświadczenia włączali się nowi autorzy oraz współpracujące redakcje na całym świecie, ale też instytucje co przyczyniło się do coraz lepszych wyników.

W 80. rocznicę wybuchu II wojny światowej ważne było, aby wskazać światu datę 1 września 1939 r. jako moment jej wybuchu i wzmocnić historyczną prawdę. Członkowie Instytutu Nowych Mediów odnaleźli okładki najważniejszych dzienników z września 1939 r. 8 stron tekstów z okładką z francuskiego Le Figaro uznało dzień 1 września 1939 r. za dzień wybuchu II wojny światowej. Przypomniano też ówczesne okładki, ale to, co się wówczas rozpoczęło, zostało opisane dopiero 80 lat później! Podobnie, jak na stronach: The Washington Post, Die Welt, El Mundo, Le Soir, Chicago Tribune, L’Opinion, Sunday Express... 453-milionowy zasięg był olbrzymim sukcesem.

Niedziela jest w tym projekcie od początku. Także i my przypomnieliśmy swoją okładkę z 1939 r. Ale też teksty z cyklu „Opowiadamy Polskę światu” tłumaczymy i popularyzujemy w zaprzyjaźnionych z nami mediach włoskich i wśród wpływowych watykanistów. Opowiadanie Polski światu to – wychodzimy z takiego założenia – obowiązek nas wszystkich.

Rocznica Konstytucji 3 Maja, 100. rocznica urodzin św. Jana Pawła II, 75. rocznica wyzwolenia niemieckiego obozu Auschwitz, rocznica Bitwy Warszawskiej 1920 r., 40. rocznica Solidarności, rocznica pontyfikatu Ojca Świętego, 50. rocznica polskiego Grudnia ’70 – polska historia aż skrzy się wydarzeniami, które mogą stanowić impulsy do opowiadania o Polsce, także o tej współczesnej.

Reklama

Polscy kryptolodzy, rotmistrz Pilecki, rodzina Ulmów, bohaterscy polscy lotnicy, Polacy wspomagający inne kraje w czasie pandemii... Mikroopowieści zaciekawiają świat.

Coraz więcej redakcji z różnych części globu uczestniczy w tym niezwykłym projekcie. – Kluczem jest zainteresowanie dziennikarzy, odpowiedzenie na ich zapotrzebowanie oraz przygotowanie na ich potrzeby tekstów z Polski. Ważne jest przede wszystkim budowane od lat zaufanie. Dziennikarze wiedzą, że nie dostaną od nas propagandy, lecz ciekawe opowieści o ważnym kraju w Europie – powiedział Michał Kłosowski, szef projektów zagranicznych Instytutu Nowych Mediów. – Czas pandemii nie służy budowie relacji – nie zawsze możemy łatwo uzupełnić teksty czy zdjęcia.

Na szczęście olbrzymim wsparciem są w tym projekcie MSZ oraz polska dyplomacja publiczna i kulturalna. W najnowszych projektach INM nie wykupowano reklam, materiałów sponsorowanych czy promocyjnych – dodał Kłosowski.

Projekt „Opowiadamy Polskę światu” pozwolił Instytutowi Nowych Mediów zidentyfikować redakcje, wydawców i dziennikarzy przychylnych Polsce, zainteresowanych naszym krajem. To olbrzymi kapitał na następne wychodzące z Warszawy projekty, których w najbliższym czasie nie zabraknie.

– Dziennikarze zagranicznych redakcji już wiedzą, że mogą liczyć na ciekawe teksty od nas. Poszerzamy również tematykę: to już nie tylko historia, a jeśli historia, to nie tylko Polski, ale także innych krajów Centralnej Europy. Najciekawsze są reakcje dziennikarzy na historie, z którymi do nich wychodzimy: „Dlaczego nie wiedzieliśmy o tym wcześniej? Przecież historia życia rtm. Pileckiego to gotowy scenariuszna na film!”; „Dlaczego nie wiedzieliśmy, że za pomoc Żydom w czasie wojny Niemcy karali Polaków śmiercią?”; Dlaczego o tym nie mówiliście?”. Przed nami jeszcze wiele do zrobienia, a dla każdego, kto zechce w tym pomóc, będzie miejsce – powiedział prezes Mistewicz.

2020-10-14 10:49

Oceń: +3 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Polski głos w walce o prawdę historyczną

Dziś znowu rola Polski ma kluczowe znaczenie dla świata. Stoimy na straży pamięci tragicznej historii XX wieku.

Przeszłość jest dla nas, Polaków, powodem do dumy. Trudno o naród, który w ostatnich 200 latach doświadczyłby więcej cierpień i jednocześnie nie utracił swojej tożsamości. Polskiego ducha nie udało się złamać przez 123 lata zaborów. Polski duch przetrwał tragedię II wojny światowej. Wreszcie, przez 45 lat Polacy nie dali się złamać sowieckiej dyktaturze.
CZYTAJ DALEJ

Jutro finał kampanii „Dzieciństwo bez Przemocy” - Kościół włącza się po raz drugi

2025-11-18 14:20

[ TEMATY ]

Dzieciństwo bez przemocy

Adobe Stock

Już jutro w całej Polsce rozbłyśnie czerwone światło — symbol sprzeciwu wobec krzywdzenia najmłodszych. Wydarzenie to zakończy drugą edycję ogólnopolskiej kampanii „Dzieciństwo bez Przemocy”, realizowanej przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę (FDDS) oraz Krajową Koalicję na Rzecz Ochrony Dzieci. Po raz kolejny jej partnerem jest Kościół katolicki w Polsce, który, jak podkreślają organizatorzy, wnosi do wspólnych działań ważny i donośny głos w obronie dzieci.

- Partnerstwo Kościoła i Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę jest bardzo cenne, nawet jeśli nie we wszystkim myślimy i działamy tak samo. Ważne, że potrafimy się spotkać tam, gdzie różnic nie ma - w trosce o dziecko, które jest naczelną wartością - powiedziała w rozmowie z KAI Monika Sajkowska, przewodnicząca Krajowej Koalicji na Rzecz Ochrony Dzieci.
CZYTAJ DALEJ

Akcyzowy chaos. Znów iskrzy konflikt między resortami

2025-11-18 15:41

[ TEMATY ]

sejm

Karol Porwich/Niedziela

Kolejny problem i chaos legislacyjny, który funduje nam rząd Donalda Tuska. Tym razem w centrum zainteresowania znalazły się produkty tytoniowe i projekt ustawy UD213, przygotowany przez Ministerstwo Zdrowia (MZ). Sprawa wywołuje kontrowersje, w mediach pojawiają się sygnały o poważnych nieporozumieniach pomiędzy resortami. Skąd ta niespójność w stanowieniu prawa?

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców (ZPP) zaalarmował, że prace nad projektem "ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych" (UD213) cechuje "brak spójności w działaniach rządu".
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję